Alternativní a augmentativní komunikace
AAK se pokouší kompenzovat (po určitou dobu, nebo trvale) projevy poruchy a postižení u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní. Cílem AAK je umožnit lidem se závažnými poruchami komunikace účinně se dorozumívat a reagovat na podněty ve svém okolí, a to v takovém rozsahu, aby se stejně jako ostatní mohli aktivně účastnit života společnosti. Slovo augmentativní ukazuje, že ke zlepšení komunikace mohou být použity již existující prostředky (včetně řeči), zatímco alternativní naznačuje vyvíjení systémů, které dočasně či trvale řeč nahrazují.
Využíváme tyto základní systémy:
Makaton – jazykový program, který užívá ke komunikaci znaky doplněné mluvenou řečí. Znaky, pocházejí buď z přirozeného znakového jazyka komunity neslyšících, nebo ze znakových systémů užívaných ve vzdělávání neslyšících. Slovník makatonu obsahuje přibližně 350 slov (znaků).
Znak do řeči – je kompenzační, doplňující a mnohdy i dočasný prostředek komunikace mezi osobami s řečovým postižením a jejich okolím. Použitím znaku pomáháme komunikovat formou, která je založena na řeči našeho těla, mimice a přirozených znacích a která se snadněji používá než mluvená řeč.
Piktogramy – komunikační systém s obrazovými komunikačními symboly (piktogramy). Každý piktogram zastupuje jeden věcný význam. Systém má přes 700 znaků.
PECS (The Picture Exchange Communication System)- komunikační systém pro děti s poruchami autistického spektra. Cílem je rychlé nabytí funkčních komunikačních dovedností. Děti na obrázky neukazují, ale přinášejí je partnerovi. Na počátku výuky děti vyměňují obrázek za oblíbený pamlsek nebo věc, a tím snadno pochopí smysl komunikace. Komunikace je velmi motivující, protože dítě dostává, to, co chce.
VOKS – výměnný obrázkový komunikační systém vycházející z metodiky PECS, přizpůsobený českým podmínkám. Systém je založen na principu výměny obrázku za žádanou věc.