Aspergerův syndrom

Děti s Aspergerovým syndromem (AS) jsou jiné. Toto postižení se projevuje zejména ve třech složkách, odborně se toto označuje jako triáda postižení. Jsou to komunikace, sociální vztahy a oblast představivosti a s tím související abnormální chápání hry, abnormální zájmy a narušené chování.  AS se liší od autismu tím, že se nevyskytuje celkové opoždění mentálního vývoje. Většina takových dětí má normální všeobecnou inteligenci, velmi dobré akademické dovednosti, ale v praktickém životě selhávají. Výsledkem je odlišný způsob uvažování a myšlení a odlišný způsob chování. Další problémy, se kterými se u dětí s AS setkáváme, jsou poruchy pozornosti, které také ovlivňují proces vzdělávání. 

V roce 2013/14 jsme otevřeli na 2. stupni ZŠ třídu pro děti s Aspergerovým syndromem. Žáci jsou zde vzděláváni dle programu RVP ZV, ale ve třídě je jen 6 – 8 dětí, z nichž každé je osobnost se specifickým chováním, která vyžaduje od okolí velkou míru tolerance, trpělivosti a pochopení. Třídu vede zkušený speciální pedagog, pomáhá mu asistent pedagoga. Pracují dle strukturovaného režimu, mají velké množství vizualizovaných pomůcek, naučené dovednosti propojují s praktickým využitím, využívají různých motivačních prvků dle individuality každého dítěte, mají jasně daná pravidla, která jsou rovněž vizualizovaná. Ve třídě se střídá minimum učitelů, všichni jsou informováni o každém dítěti. Pedagogové často komunikují s rodiči, aby byli informováni o aktuálním psychickém a zdravotním stavu dítěte. V případě potřeby přizpůsobí tempo učení a množství zadávaných úkolů jeho individuálnímu stavu.  V případě potřeby je vypracovaný individuální vzdělávací plán, na němž se podílí pedagog, rodiče a poradenské zařízení.

V těchto třídách se i zde vyskytují určité výchovné potíže. Ale právě díky malému počtu žáků, individuálnímu přístupu ke každému dítěti a spolupráci rodiny se školou se daří tyto problémy minimalizovat. Zájem o tento způsob vzdělávání se zvyšuje, a proto u nás ve škole jsou již tyto třídy pro děti s Aspergerovým syndromem standardem.

Vycházející žáci z těchto tříd úspěšně vykonali přijímací zkoušky na gymnázia, střední školy a odborná učiliště. Všem studentům se na středních školách daří a někteří jsou i úspěšnými studenty vysokých škol.

Přejít nahoru