Základní škola
Vzdělání je základním právem každého dítěte, bez ohledu na to, kde na světě se nachází. Každé dítě je jedinečné svými schopnostmi, dovednostmi, zájmy a potřebami. Nicméně, ne všechny děti jsou schopny bez problémů zvládnout své potřeby. Tyto problémy se pak nevyhnutelně projeví v procesu, který je pro děti nejběžnější – v procesu učení. Podmínkou úspěchu při vzdělávání je zohlednění osobnosti dítěte (stupně postižení, temperamentu, psychických zvláštností, specifických poruch učení ) a sociálního zázemí.
Do základní školy jsou zařazováni žáci, kteří ani s velkou péčí a pomocí nejsou schopni zvládnout učivo běžné základní školy. Zásadně musí být odborným posudkem potvrzeno zařazení do školy podle § 16 odst. 9 školského zákona a doporučena změna vzdělávacího programu (vřazení). Nedílnou podmínkou vřazení je vždy informovaný souhlas zákonných zástupců. Formou podpory je i Individuální vzdělávací plán. Rozmanitými formami práce se snažíme získat aktivní zájem dětí o učení, vytvořit motivující prostředí a příjemnou atmosféru.
1. stupeň
- adaptační a přípravné období
- získávání nejzákladnějších návyků a dovednosti při školní práci
- upevňování základních hygienických a sociálních návyků
- osvojení si základů čtení, psaní a počítání
- možnost uspořádat vyučovací předměty do bloků nebo využít tradičního rozvrhu hodin
- zakomponování pohybových aktivit, které zlepšují psychosomatickou výkonnost dítěte
2. stupeň
- získávání vědomostí, rozvíjení dovedností a návyků, které žáci využijí v osobním životě
- výuka cíleně zaměřena na integraci žáků do společnosti (profesní i osobní)
- důraz kladen na profesionální orientaci žáků směřující k tomu, aby se žáci vyučili v některém učebním oboru na odborných učilištích, či se stali studenty praktických škol
- možnost využít volnějšího rozvrhu, přeskupení vyučovacích hodin tak, aby byla výuka byla přizpůsobena aktuálnímu psychickému stavu a možnostem žáků
- uplatňování samostatné tvůrčí aktivity, tvořivé myšlení, logické uvažování a rozvoj komunikace
- zásadní pozornost věnována volitelným předmětům a zájmovým kroužkům