ZŠ speciální


Je určena pro žáky, kteří vzhledem k hloubce svého mentálního postižení nejsou schopni zvládnout učivo základní školy. Tedy pro žáky se středně těžkou a těžkou mentální retardací. Jsou vedeni především k osvojení trivia, získávání praktických zkušeností, které jim usnadní orientaci v dalším životě, pomohou jim v orientaci ve společnosti. Koncepce základní školy speciální předpokládá : individuální přístup ke všem žákům, přizpůsobení se jejich potřebám a požadavkům, úzká spolupráce s rodinou, především při tvorbě a realizaci individuálních vzdělávacích plánů. Složení jednotlivých tříd (oddělení) zohledňuje věk dětí, druh a stupeň postižení, osobnost dětí.

První stupeň tvoří 1. – 6. ročníkdruhý stupeň tvoří 7. – 10. ročník.

  • vzdělávací stránka je rovnocenná stránce výchovné, proto jsou zastoupeny i složky výchovy
  • třída má pohyblivý režim dne, což umožňuje přizpůsobit se potřebám dětí, hodiny nejsou zpravidla děleny zvoněním
  • dle potřeb jsou děti vzdělávány podle individuálních vzdělávacích plánů
  • důraz je kladen na rytmus práce – rovnoměrný, kombinovaný se hrou, která má relaxační význam, rozvíjí duševní činnost
  • učitel se zaměřuje na rozvoj pocitu sebedůvěry, vnímání, řeči, myšlení, motoriky atd., předpokladem je navázání pozitivního citového vztahu mezi učitelem a žákem.
  • svačina je využita jako klidový komunikační bod, vyučující i děti se snaží o vytvoření rodinné, neformální atmosféry, po ukončení oddechové části se pomocí rytmického cvičení přechází od přestávky k výuce
  • nezbytnou podmínkou pro splnění náročných úkolů v těchto třídách je pomoc pedagogických asistentů, bez nichž by individuální práce nebyla proveditelná
  • pro děti s těžkým a hlubokým mentálním postižením
  • odlišné vzdělávací potřeby nejen z hlediska obsahu vzdělávání, ale i z hlediska jeho metod a forem
  • pro žáky ve vzdělávacích programech s lékařskou diagnózou autismus
  • třídy nejsou určeny výhradně jen pro autistické děti, oddělení v nich tvoří i žáci základní školy speciální                                

 

 

Přejít nahoru